Obsah článku
Tak je to tady. Přijali vás do nového zaměstnání a před vámi se rýsuje první pracovní den. Nadšení střídají možná obavy z nadcházejících dnů. Budu dobře zvládat svoji práci? Jaký bude můj nový šéf a kolegové? Co si mám první den vzít na sebe?
Připravili jsme pro vás proto několik tipů a rad, díky nimž se v novém zaměstnání lépe zorientujete a vyvarujete se případných chyb.
Sledujte podnikovou kulturu a najděte si spojence
Pokud jste v novém zaměstnání nováčkem, musíte kromě prvotního pracovního náporu čelit i zaběhanému stereotypu mezilidských vztahů, který zde funguje.
Snažte se proto vnímat co nejintenzivněji atmosféru, která na pracovišti panuje, a přizpůsobit jí své chování. Všímejte si, zda jsou vaši kolegové vesměs pozitivně naladěni nebo naopak svorně nadávají na šéfa, případně mají strhané výrazy z dlouhodobého přepracování. Všechny tyto poznatky se pro vás stanou dobrým vodítkem, zda budete v budoucnu v novém zaměstnáni spokojeni či nikoli.
Osobním sympatiím samozřejmě neporučíte. Jistě se však v každé firmě najde osoba, která je vám z nějakého důvodu blízká. Zaměřte na ni svoji pozornost a poproste ji, ať vám pomůže při splnění zadaného úkolu nebo ať vás provede firmou.
Soukromí a komentáře nechte stranou
První den v zaměstnání nechte své soukromí raději stranou. Že jste dvakrát rozvedení, vaše babička má šedý zákal a včera jste honili svoji kočku po střechách, jsou jistě zajímavé informace pro vaše přátele a bližní, do práce ale opravdu nepatří.
Také vaše bystré poznatky a úsudky z nového pracovního místa neventilujte veřejně. Jste-li upřímný člověk, je to jistě chvályhodné, ale výroky typu, že šéfová má nemožnou sukni a kolega nepovedeně obarvené vlasy, si raději nechte od cesty.
Ve snaze ukázat, že jste skutečně dobrým pracovníkem, se vyvarujte rovněž poznámek typu „tohle se dělalo na mém předchozím pracovišti lépe a efektivněji“, případně doporučení a rad svým kolegům či dokonce nadřízeným, jak správně mají vykonávat svoji práci.
Staňte se ostražitým pozorovatelem, buďte přirození, usmívejte se. Vstřebávejte nové podněty a pomalu si stavte mozaiku toho, jak funguje síť mezilidských vztahů ve vaší nové firmě.
Oblečte se neutrálně
Pracovní oblečení je důležitou součástí podnikové kultury. Pokud nejste dopředu informovaní, zda je např. povinné reprezentativní oblečení, oblečte si něco decentnějšího a neutrálního. Nic nezkazíte, vezmete-li si kalhoty nebo sukni s košilí či elegantní halenkou a pro jistotu také sako, které si můžete kdykoli sundat.
Vyvarujete se tak trapným momentům, kdy budete v tričku s nápisem „Starobrno forever“ nervózně poposedávat před šéfem bankovního ústavu, s nímž jste se původně vůbec neměli sejít.
Obecně byste se měli v oblečení cítit dobře a pohodlně, abyste se mohli plně koncentrovat na zážitky z nové firmy.
Zvláště pro ženy pak platí, že není dobré vplout první den do práce s hluboce odhaleným dekoltem, minisukní a na deseticentimetrových podpatcích.
Notýsek s sebou
Na vše, co vám nebude jasné, se zeptejte. Kolegové budou jistě zpočátku vstřícní a otázky vám rádi zodpoví. Nové poznatky si ale zapisujte, abyste se nemuseli zbytečně ptát na tutéž věc několikrát.
Zadané úkoly plňte pokud možno v termínu. Pokud nestíháte, včas o tom informujte okolí a vysvětlete své důvody.
Výsledky odevzdávané práce si po sobě raději několikrát zkontrolujte. Pokud se vám zdá, že přidělený úkol nespadá do vašich kompetencí, otevřeně si o tom promluvte se šéfem co nejdříve a vyvarujte se tak případným nedorozuměním.
Dále byste měli vědět, že
Ve zkušební době může jak zaměstnavatel, tak i zaměstnanec zrušit pracovní poměr z jakéhokoliv důvodu nebo bez uvedení důvodu (Zákoník práce, § 31 a 58).